کد مطلب:1451 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:344

احکام غسل کردن
, بلكه اگر به فرو رفتن در آب یا ریختن آب به قصد غسل بدن پاك شود غسل محقق می شود.



379- كـسـی كـه از حـرام جـنب شده با آب گرم غسل كند اگر چه عرق می كند غسل او صحیح است و احتیاط مستحب آن است كه با آب سرد غسل كند.



380- اگـر در غـسـل بـه انـدازه سر مویی از بدن نشسته بماند , غسل باطل است , ولی شستن مثل توی گوش و بینی و هر چه از باطن شمرده می شود.



واجب نیست .



381- جایی را كه شك دارد از ظاهر بدن است یا از باطن آن باید آن را بشوید.



382- اگـر سوراخ جای گوشواره و مانند آن بقدری گشاد باشد كه داخل آن از ظاهر شمرده شود , باید آن را شست , و گرنه شستن آن لازم نیست .



383- چـیزی را كه مانع رسیدن آب به بدن است , باید برطرف كند و اگر پیش از آنكه یقین كند برطرف شده غسل نماید غسل او باطل است .



384- اگـر مـوقـع غسل شك كند , چیزی كه مانع از رسیدن آب باشد در بدن او هست یا نه , باید وارسی كند تا مطمئن شود كه مانعی نیست .

385- در غـسـل بـایـد مـوهای كوتاهی را كه جزء بدن حساب می شود بشوید و شستن موهای بلند واجب نیست , بلكه اگر آب را طوری به پوست برساند كه آنها تر نشود , غسل صحیح است , ولی اگر رساندن آب به پوست بدون شستن آنها ممكن نباشد , باید آنها را بشوید كه آب به بدن برسد.



386- تـمـام شرطهایی كه برای صحیح بودن وضو گفته شد : مثل پاك بودن آب و غصبی نبودن آن , در صـحـیح بودن غسل هم شرط است , ولی در غسل لازم نیست بدن را از بالا به پایین بشوید , و نیز در غسل ترتیبی لازم نیست بعد از شستن سر و گردن فورا بدن را بشوید , پس اگر بعد از شستن سر و گردن صبر كند و بعد از مدتی بدن را بشوید اشكال ندارد.



بلكه لازم نیست تمام سر و گردن یا بدن را یك مرتبه بشوید پس جایز است مثلا سر را شسته و بعد از مدتی گـردن را بشوید , ولی كسی كه نمی تواند از بیرون آمدن بول یا غایط خودداری كند , اگر به اندازه ای كه غـسـل كـنـد و نـماز بخواند بول یا غایط از او بیرون نمی آید باید فورا غسل كند و بعد از غسل هم فورا نماز بخواند.



387- كـسـی كـه پول حمامی را بدون اینكه بداند حمامی راضی است بخواهد نسیه بگذارد , اگر چه بعد حمامی را راضی كند , غسل او باطل است .



388- اگر حمامی راضی باشد كه پول حمام نسیه بماند , ولی كسی كه غسل می كند قصدش این باشد كه طلب او را ندهد , یا از مال حرام بدهد غسل او باطل است .



389- اگر پولی را كه خمس آن را نداده به حمامی بدهد , اگر چه مرتكب حرام شده , ولی ظاهر این است كه غسل او صحیح باشد و ذمه اش به مستحقین خمس مشغول می شود.



390- اگـر مـخـرج غایط را در آب خزینه تطهیر كند , و پیش از غسل شك كند كه چون در خزینه تطهیر كـرده حـمـامی به غسل كردن او راضی است یا نه , غسل او باطل است , مگر اینكه پیش از غسل حمامی را راضی كند.



391- اگـر شـك كـنـد كـه غسل كرده یا نه باید غسل كند , ولی اگر بعد از غسل شك كند , كه غسل او درست بوده یا نه , لازم نیست دوباره غسل نماید.



392- اگـر در بـیـن غـسل , حدث اصغر از او سر زند , مثلا بول كند لازم نیست غسل را رها كرده و غسل دیگری بنماید بلكه می تواند غسل خود را تمام نماید و در این صورت بنابر احتیاط لازم باید وضو هم بگیرد ولی اگر از غسل ترتیبی به ارتماسی و یا از ارتماسی به ترتیبی یا به ارتماسی دفعی عدول نماید لازم نیست وضو هم بگیرد.



393- اگـر از جـهـت ضیق وقت وظیفه مكلف تیمم بوده , ولی به خیال اینكه به اندازه غسل و نماز وقت دارد غـسـل كـنـد , در صورتی كه با خود غسل قصد قربت كرده باشد , غسل او صحیح است هر چند برای انجام نماز غسل نموده باشد.



394- كسی كه جنب شده اگر شك كند غسل كرده یا نه , نمازهایی را كه خوانده صحیح است , ولی برای نمازهای بعد باید غسل كند , و در صورتی كه بعد از نماز حدث اصغر از او صادر شده باشد , لازم است وضو هم بگیرد , و اگر وقت باقی است بنابر احتیاط لازم نمازی را كه خوانده اعاده نماید.



395- كـسـی كـه چـند غسل بر او واجب است می تواند به نیت همه آنها یك غسل به جا آورد , و ظاهر این است كه اگر یكی معین از آنها را قصد كند از بقیه كفایت می كند.



396- اگر بر جایی از بدن , آیه قرآن یا اسم خداوند متعال نوشته شده باشد , چنانچه بخواهد وضو یا غسل را ترتیبی به جا آورد , باید آب را طوری به بدن برساند كه دست او به نوشته نرسد.



397- كسی كه غسل جنابت كرده , نباید برای نماز وضو بگیرد , بلكه با غسلهای دیگر واجب - غیر از غسل اسـتـحـاضـه مـتوسطه - و با غسلهای مستحب كه در مساله ( 651 ) می آید , نیز می تواند بدون وضو نماز بخواند اگر چه احتیاط مستحب آن است كه وضو هم بگیرد.